Slik har Innit vokst med Norsk Regnskap som rådgiver

Rita i Norsk Regnskap og Baard i Innit snakker om samarbeidet mellom bedriftene.

Det er ikke alle som vil fortelle om kunden som slutter, men med Innit og Norsk Regnskap må vi gjøre et unntak. Få med deg hvorfor det blir en lykkelig skilsmisse!

I løpet av de siste fem årene har Norsk Regnskap og Innit AS samarbeidet tett – samtidig som Innit har opplevd en stor vekst. Nå er Innit kjøpt opp av den nordeuropeiske systemintegratoren Arribaitec, og vil derfor håndtere øknomioppgaver internt. Det har vært en flott reise fra liten til stor, der Norsk Regnskap har bidratt sterkt til den økonomisk kontrollen i en kraftig vekstperiode.

Når Arribatec nå tar over ballen er det en lykkelig skilsmisse mellom to selskaper som har vokst mye, og lært av hverandre. 

Først litt om Innits lange reise; Selskapet ble etablert i 2001, og har gradvis bygget seg opp sten for sten. De første 17 årene vokste de jevnt og trutt, uten større ambisjoner om å gå nasjonalt. Samarbeidet med Norsk Regnskap startet for fem år siden – et valg som ble tatt grunnet Norsk Regnskap sine skybaserte løsninger og programmer.

Innit var på det tidspunktet 25-30 ansatte, som idag er oppe i 70 personer. Norsk Regnskaps kjerneoppgaver for Innit har vært regnskap, lønn, og rapportering.

Ønsker å beholde sine kjerneverdier

Ved oppstart av samarbeidet var formålet å være en lokal aktør for mindre og mellomstore selskaper. Fokuset har vært på hvordan effektivisere bedriftene ved hjelp av digitalisering, og være en totalleverandør for digitalisering av hele verdikjeden ute hos kunden.

– Innit har vært kjent for å være fremoverlente, smidige og gode på kundeservice, sier Baard Mühlbradt i Innit .

Selskapet har vokst fort de siste årene, har nå 70 ansatte, og er kjøpt opp av det globale tec-selskapet Arribatec. Oppkjøper, Arribatec, et børsnoterte selskap, har kontorer i 13 forskjellige land og over 450 ansatte, og følgelig øker kravene til regnskap og rapportering. Oppdraget går derfor nå videre til Arribatecs egen finansavdeling i Oslo.

Etter oppkjøpet er det fortsatt samme kjernetjenester som skal leveres. Det er opprettet en egen avdeling under Arribatec, Arribatec Cloud, hvor Innit for fortsette både utvikling og cloud-tjenester selv. Det er denne ettertraktede kombinasjonen som har vært Innit sin suksess. Med et større internasjonalt selskap i ryggen vil det være mulig å gå til større kunder, og Innit har via gode relasjoner tidligere fått inn store nøkkelbedrifter som sine kunder.

– Et godt rykte fra før drar inn større kunder nasjonalt også. Vi ønsker å være en strategisk partner, ikke bare en leverandør. Det er en av våre kjerneverdier, sier Mühlbradt.

NR med som rådgiver i overgang til ny regnskapsavdeling

Samarbeidet med Norsk Regnskap i denne vekstperioden har vært tett.
– Det er nærheten man får til Norsk Regnskap som er den store forskjellen fra andre selskaper vi jobber med. Nærheten, og det at vi har fått en veldig tett relasjon, sier Innit-sjef Baard.

– Vi har følt at det har vært høy kompetanse på de tinga som har vært viktig for oss, som vi ikke har selv. 

Baard er techmann by heart, men selvom prosesser også i regnskapsbransjen blir digitalisert, så er det viktig å ha et forhold til de tallene som er der. Det er viktig å kvalitetssiskre og forstå alt, hvis ikke mister du grepet på businessen. For oss som sitter å leder selskaper så er det viktig å ha kontroll på den minste detalj i et regnskap. Det vil fortsatt være behov for rådgiveren i regnskapsføreren, slik NR har vært for oss.

I en overgang fra å være et lite, lokalt selskap, til å bli et internasjonalt, børsnotert selskap endrer regnskapsbehovet seg mye med tanke på programmer som brukes, og krav til rapporteringer.

– Det er krevende med en sånn switch – krevende overgangsfase, men det går seg til, sier daglig leder Mühlbradt.

– Norsk Regnskap har hatt god kontroll i overgangsfasen, og vi har stolt på det NR har gjort i samarbeid med Arribatec i Oslo; lurte vi på noe fikk vi alltid et godt svar. Det har også vært gjort en stor jobb med overgangen til nytt system, både systemteknisk, listevask, og rutiner og opplæring i det som bringes videre.

– Jeg anbefaler virkelig selskaper i vekstfasen å vokse seg store med NR på laget, vi har vært veldig fornøyd, avslutter Mühlbradt.


Ta en prat om hvordan vi kan hjelpe deg – klikk her for å kontakte oss!

Ring Jan-Ove for hjelp!
Nå ham direkte på telefon 909 53 140 eller på epost til 

Rita Baldishol i Norsk Regnskap23

Ring Rita for hjelp!
Nå henne direkte på telefon 971 26 940 eller epost til